Training Executieve vaardigheden
Hier zijn we trots op
1. maatwerk
2. samen
3. expertise
Leerlingen met zwakke executieve vaardigheden kunnen op school problemen ervaren met:
  • planning;
  • emotieregulatie;
  • het onthouden van taken;
  • regels en afspraken;
  • organiseren;
  • uitgestelde aandacht;
  • beginnen aan taken;
  • volhouden en doorzetten bij moeilijkere opdrachten.

Dit lijkt soms op onwil, maar vaak blijkt dat de problemen voortkomen uit zwak ontwikkelde executieve vaardigheden. Naast de zwak ontwikkelende executieve vaardigheden kunnen er ook andere problemen een rol spelen, zoals ADHD, ADD, ASS. Deze kinderen hebben nog meer specifieke begeleiding nodig om strategieën aan te leren om deze vaardigheden te ontwikkelen. 

Vaker dan anderen krijgen deze leerlingen negatieve reacties of feedback. Dit kan een lager zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen als gevolg hebben. Het helpt kinderen enorm om de executieve functies te trainen en zo te versterken. Ze kunnen zichzelf dan beter aansturen, waardoor ze meer succeservaringen op doen.

Missie EF
Wij werken met Missie EF om de executieve functies te trainen. Deze missie is erop gericht om naast de leerling ook de leerkracht te trainen. Voor de ouders is er een ouderbrief met tips en spelletjes om te oefenen. 

Tijdens deze training is niet alleen de leerling aan zet, ook de leerkracht wordt meegenomen in het proces. Voorafgaand aan het traject met de leerling kan de leerkracht een voorbereidende workshop krijgen over de inhoud van de kindtraining en het maken van een koppeling naar de klas. Daarbij krijgt de leerkracht praktische adviezen. Ook de ouders worden geïnformeerd, zo kunnen ook zij praktisch aan de slag met de ontwikkeling van de executieve vaardigheden bij hun kind.

 Voor de start van de training vindt er altijd een intake plaats. Daarna zal de leerkracht een vragenlijst voor de deelnemende leerling(en) invullen. Met deze informatie kan onze adviseur samen met de leerkracht de hulpvraag en doelen formuleren. 

Na iedere training vindt er een overdracht plaats naar de leerkracht. Hierdoor kan de leerkracht de leerling goed en adequaat begeleiden in de klas.

ff