Groepstrainingen
Hier zijn we trots op
1. maatwerk
2. samen
3. expertise

Groepsroute
Samen werken aan een positief klimaat? Inzicht in sfeerbepaling, pestgedrag, meidenvenijn, ruzies en groepsdruk? Aan het begin van het schooljaar een goede start maken met de groep? Grip houden op die groepsdynamiek?

Daar kunnen wij bij helpen met ‘groepsroute’. Samen met de leerkracht zorgen we ervoor dat de groep in haar kracht gezet wordt. We kiezen samen een route naar een positief groepsklimaat waar leerlingen zich prettig voelen en zich optimaal ontwikkelen. Er zijn ruime mogelijkheden aan begeleiding voor leerlingen, groepen en leerkrachten/docenten. Deze aanpak werkt in het basis- en voortgezet onderwijs.

Klik hier voor de folder over Groepsroute

Het portret
We maken een uitgebreide analyse van de groep. Daarbij worden ook leerlingen geïnterviewd. We kijken we dieper naar:
  • de onderlinge relaties;
  • de ondersteuningsbehoeften;
  • interactie tussen leerlingen onderling en met de leerkracht;
  • groepsrollen.
De start / Afslag
Deze training is geschikt voor de opstart van het schooljaar, maar kan ook tijdens het schooljaar worden ingezet. Het doel van deze interventie is een positief groepsklimaat realiseren. Samen bereiden we een ‘nieuwe’ start voor. Er vindt analyse en coaching plaats op de werkvloer bij:
  • klassenmanagement;
  • een gedragsplan;
  • omgaan met gewenst en ongewenst gedrag;
  • fases van groepsvorming;
  • regels en afspraken.

In beweging
Samen kijken we welke (bewegings)activiteiten het groepsproces positief bevorderen. Dit kan tijdens de leervakken, maar ook tijdens pauzes, vrije situaties en de lessen bewegingsonderwijs.

Route Schoolbreed
We begeleiden het hele team en de school bij het vormgeven en uitvoeren van het pedagogisch handelen. Onderdelen hiervan kunnen zijn:
  • omgaan met positief gedrag;
  • omgaan met ongewenst gedrag;
  • teamafspraken;
  • doorlopende lijn;
  • pedagogisch handelen.

Missie EF voor een hele groep (executieve vaardigheden)
Het lijk zo simpel: aankleden, huiswerk maken, werk plannen, een tafel opruimen, gepast omgaan met boosheid en teleurstellingen. Maar wanneer de executieve functies van een kind zich niet goed ontwikkelen, kunnen dit moeilijke opgaven zijn. Vooral voor leerlingen met bijvoorbeeld ADHD, autisme of concentratieproblemen is de ontwikkeling van hun executieve vaardigheden belangrijk. Daarmee kunnen ze zichzelf beter aansturen, krijgen ze controle over hun eigen werk en presteren ze beter. We trainen leerlingen die hier in achterblijven, individueel en in groepsverband. Leerkrachten ondersteunen we met kennisdeling en praktische handelingsadviezen.

Bewegend leren
Bewegend leren is goed voor de concentratie en motivatie. Wil je bewegend leren toepassen in jouw klas(sen)? We maken een compleet plan met les-ideeën voor een klas of de gehele school en ondersteunen bij de uitvoering. Lees voor meer informatie onze folder over bewegend leren

Lees voor meer informatie onze folder over bewegend leren 

ff